دومین کنفرانس با رویکرد اخلاق حرفه ای

اهداف کنفرانس
  • توسعه و ترویج فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق حرفه ای در نظام فکری فردی، سازمانی و اجتماعی
  • دستیابی به ارزش ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه ای در توسعه پایدار
  • ارائه آخرین دستاوردهای علمی و کاربردی در فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای
محورهای کنفرانس

حوزه فردی:

  • روانشناسی اخلاق فردی
  • سبک زندگی و رفتار مبتنی بر اخلاق فردی
  • شاخص های توسعه اخلاقی
  • قوانین طلائی اخلاق فردی (Golden Rules)
  • چالش های ارزشی، اخلاقی و راهکارهای بهبود آن

حوزه سازمانی:

  • ابعاد و مولفه های نظام اخلاقی – فرهنگی در سازمان ها
  • منشور اخلاقی و نحوه تدوین آن
  • راهبردهای فرهنگ سازمانی مبتنی بر کسب تعالی اخلاقی
  • الگو سازی و توسعه اخلاق حرفه ای در مدیران بخش دولتی- خصوصی
  • ارزیابی و حسابرسی فرهنگی و ارزشی در سازمان ها
  • مبانی اخلاقی فناوری ها (فناوری های همگرا در چارچوب توسعه پایدار)

حوزه اجتماعی:

  • اخلاق و محیط زیست
  • راهبردهای اخلاق در مسئولیت اجتماعی
  • ابعاد و مولفه های شهروند حرفه ای (حقوق شهروندی- رفتار شهروندی)
  • اخلاق در رسانه ها و فضای مجازی
  • اخلاق، اقتصاد، قانون
اینفوگرافی

پیام جناب آقای دکتر مجید قاسمی
رییس شورای سیاست گذاری کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی

 

به نام خداوند جان و خرد

یکی فرهنگ دیگر نو برآرای اصل دانایی
ببین تو چاره ای از نو که الحق سخت بینایی
بسی دل ها چو گوهرها ز نور لعل تو تابان
بسی طوطی که آموزند از قندت شکرخایی

مولانا

آنچنان که اساتید و صاحب نظران، فرهنگ را مجموعه ای از علم، ادب، معرفت، تعلیم و تربیت و آثار مخلوق یک ملت به واسطه آموزه های عمیق و جان گرفته در بن جامعه دانسته اند؛ شأن و جایگاه این واژه وزین مستلزم قرارگیری در کانون توجه فردی، سازمانی و ملی است و بر همین مبنا، فرهنگ سازمانی نیز که مجموعه¬ی باورها و ارزش های مشترک حاکم بر رفتار و اندیشه اعضای یک سازمان را در بر می گیرد، از اهمیت روز افزون برخوردار شده و در دانش مدیریت و معارف سازمانی راه یافته است.
نیک می دانیم که فرهنگ سازمانی، مجموعه عواملی است مشتمل بر عقاید و انتظارهای مشترک، در بین اعضاء سازمان و شکل دهنده ی هنجارهایی که رفتار سازمانی را پدید می آورد. در واقع، فرهنگ سازمانی در عمق اعتقادی سازمان خلق شده و به طور متناوب از طریق نمادها، آداب و رسوم، دیدگاه ها و ارزش¬های بنیادین آشکار می¬گردد، چنانچه می¬توان فرهنگ سازمان را از یک سو، پیوند دهنده اجزای داخل سازمان و از سوی دیگر، عامل متمایز کننده سازمان ها از یکدیگر دانست.
در بین تعاریف و وابستگی های مرتبط با این موضوع، فرهنگ سازمانی با اخلاق حرفه ای، قرابت و تأثیر پذیری بیشتری نسبت به یکدیگر دارد و اکنون سازمان های پیشرو بر ترویج و تثبیت اصول اخلاقی از طریق ایجاد خطی مشی های رفتاری که بخشی از فرهنگ سازمانی است، اعتقاد راسخ داشته و آن را موجب مزیت های راهبردی دانسته اند؛ مزیت¬هایی که به طور طبیعی یک سازمان حرفه ای را در مرتبه ای فراتر از سایرین قرار می دهد.
دین مبین اسلام نیز بر پایه اصول و اخلاقیات بنا شده، به طوری که پیامبراسلام(ص) هدف از رسالت خویش را به کمال رساندن مکارم اخلاق معرفی کرده اند. از این رو با توجه به اینکه فرهنگ سازمانی متاثر از فرهنگ حاکم بر جامعه است، نشر و بسط اخلاقیات به عنوان مجموعه ای از ارزش ها و باورهای جامعه، نقش مهمی را در تدوین فرهنگ سازمانی ایفا خواهد نمود. در همین راستا پیگیری و تقید به مکارم اخلاقی مورد تاکید اسلام، از قبیل سخت کوشی، انضباط کاری، عدالت، تعامل سازنده، مشورت، تواضع، خدمتگزاری و … غنای فرهنگ سازمان ها را فراهم خواهد ساخت.
با توجه به اهمیت فرهنگ سازمانی به عنوان ره یافتی راه گشا در توسعه و موفقیت سازمان ها و به تبع آن توسعه کشور، انجمن مدیریت ایران در سال گذشته با همت اعضای توانمند و فرهیخته خود، کنفرانس ملی ” فرهنگ سازمانی – با رویکرد توسعه ” را برگزار نمود که تجربه و نتایج مطلوبی را به همراه داشت. در سال جاری نیز برآن شدیم، برگزاری دومین کنفرانس ملی با محوریت ” فرهنگ سازمانی – با رویکرد اخلاق حرفه ای” را به عهده گیریم، با این امید که در سایه پر مهر و لطف پرودگار یکتا و اندیشه، تجربه و سرآمدی علمی عالمان و فرهیختگان این عرصه، گامی مؤثر در راستای افزایش آگاهی و تفکر مدیریتی مبتنی بر رفتار حرفه ای سازمان های کشور برداریم.
حضور مشتاقانه دانشمندان، صاحب نظران، محققان، استادان و دانشجویان گرامی در دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، بی¬تردید غنای علمی و امید به اثربخشی آن را ترفیع خواهد بخشید و انشاء الله موجبات رضایت خدواند سبحان را نیز فراهم خواهد نمود.
 

مجید قاسمی
رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت ایران

اولین کنفرانس فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه

اعضای هیات علمی

دکتر فیروزه خلعت بری   رئیس موسسه رهیافت های نوآور برتر پاسارگاد
دکتر ناصر میرسپاسی   عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
دکتر محمدرضا حمیدی زاده   عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دکتر جلال الدین کزازی   استاد دانشگاه علامه طباطبایی
دکتر اکبر عالم تبریز   عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دکتر بیژن خرم   عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی
دکتر منوچهر منطقی   رییس سازمان ملی فضایی ایران
دکتر نسرین جزنی   عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دکتر ایرج سلطانی   عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
دکتر عباسعلی حاج کریمی   مدیر گروه مدیریت دانشگاه خاتم

دکتر اکرم هادیزاده مقدم   عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دکتر اباصلت خراسانی   عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دکتر میترا آفتاب آذری   مشاور عالی مدیریت بیمارستان خاتم الانبیاء
دکتر عباس سقایی   عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
دکتر سید حسین رضوی حاجی آقا   عضو هیأت علمی دانشگاه خاتم
دکتر مریم دانشور   عضو هیأت علمی دانشگاه خاتم
دکتر سید احمد طباطبایی   مشاور پیشین معاونت توسعه و سرمایه انسانی ریاست جمهوری
دکتر رضا نجف بیگی   مدیرگروه دانشکده اقتصاد واحد علوم تحقیقات
دکتر علاءالدین رفیع زاده   معاون نوسازی اداری سازمان امور اداری و استخدامی کشور

بیانیه دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای

خداوند رحمان و حکیم را حمد و سپاس که توفیق نصیب مان کرد تا با الهام گرفتن از ارزش‌های متعالی اسلامی- ایرانی برای برگزاری “دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای”، همت گماریم. بسیار خرسندیم که پس از گذشت یک سال از اجرای موفقیت‌آمیز اولین کنفرانس، اعلام نماییم که انجمن مدیریت ایران در سال ۱۳۹۶ موفق شده است نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای بندهای بیانیه اولین کنفرانس به گونه‌ای اقدام نماید که ۸ بند از بیانیه مزبور محقق شود. اجرای این بندها با تقویت نقش مرجعیت علمی انجمن مدیریت ایران به عنوان نهادی پیشرو و برتر در حوزه مدیریت جز با همکاری و مساعدت مجدانه استادان، محققان، صاحب نظران و مدیران عضو و یا همکار انجمن میسر نمی‌گردید.
در دومین کنفرانس ملی (سال ۱۳۹۶) مهم ‌ترین هدف‌ های کنفرانس ” توسعه و ترویج فرهنگ سازمانی در نظام فکری، فردی، سازمانی واجتماعی “،” دستیابی به ارزش ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه ای در توسعه پایدار “ و ” ارائه‌ی آخرین دست‌آوردهای علمی و کاربردی در فرهنگ سازمانی “ با رویکرد اخلاق حرفه ای تعیین شده است.
رخدادها و دست‌آوردهای مهم دومین کنفرانس به شرح زیر است:

۱. سخنرانی جناب آقای مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و چهره ماندگار صنعت کسب و کار کشور

۲. سخنرانی جناب آقای دکتر مجید قاسمی ریاست شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت با موضوع اخلاق حرفه ای در علم اقتصاد

۳. سخنرانی اختتامیه جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی، معاونت محترم رییس جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران

۴. دریافت مقالات علمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران و محققان و ارائه‌ی ۱۹ سخنرانی توسط استادان و مدیران برجسته و مقاله دهندگان برتر در کنفرانس.

۵. رونمایی از ۷کتاب که با حمایت علمی و مالی انجمن مدیریت ایران منتشر شده است. عناوین کتاب ها به شرح زیر است:

  • ” اخلاق حرفه ای- مفاهیم ، تعاریف و کاربردها “
  • ” مسئولیت اجتماعی شرکت ها “
  • ” رویکردی تحلیلی بر بهزیستی کارکنان “
  • ” مدیریت نشاط سازمانی “

” راهبردهای شناخت و هدایت شکوفایی و مرگ کسب و کارها “

” اقتصاد مدیریت، توانمندی و هوش رقابتی “

” اخلاق سازمانی “

۶. دریافت مجوز انتشار “مجله مسئولیت شرکت‌ها”، توسط سرکار خانم دکتر جزنی عضو هیأت علمی کنفرانس

۷. برگزاری دومین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت با حضور سازمان های موفق و معتبر در برنامه ریزی، اجرا و توسعه مبانی و مفاهیم علمی و کاربردی مسئولیت اجتماعی مدیریت.

با توجه به دست آوردهای علمی این کنفرانس، بیانیه حاضر مشتمل بر ۱۲ باور و رویکرد به شرح زیر اعلام و اجرای مفاد کامل آن که زمینه‌ساز ارتقاء و اعتلای مبانی اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌هاست را خواستاریم.

  • توسعه پایدار با حضور همه جانبه و موثر فعالان فرهنگی، علمی، اقتصادی و کلیه ذی‌نفعان چون مالکان، سرمایه‌گذاران، کارفرمایان، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف و مصرف‌کنندگان میسر و محقق خواهد شد. بدون تردید، حلقه‌های واسط طراحی، تولید، حمایت، بهبود کیفیت، صداقت، شفافیت و… ریشه در اخلاق دارد که تدوین، ترویج و توسعه نظام‌های لازم برای پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای می‌تواند به تحقق هدف‌های توسعه پایدار منجر شود.
  • انسان محور توسعه است و تعهد و پای بندی به اصول اخلاق حرفه‌ای، ضمن ارتقاء سطح و کیفیت ارائه خدمات، زمینه‌ساز نشاط اجتماعی و رشد سرمایه اجتماعی در محیط‌های کاری خواهد شد. از آنجا که هر تحول و تغییر رو به رشدی نیازمند مشارکت آحاد جامعه است، ضرورت دارد رهبران، مدیران وکارشناسان در حرکتی ملی و فراگیر برای تقویت مبانی اخلاقی و ارزشی و همچنین ارتقاء حس تعهد و مسئولیت‌پذیری در تک تک افراد جامعه و تعمیق و انتقال آن به نسل‌های آینده، توجه به اصول بنیادین اخلاق حرفه‌ای را سر لوحه تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان فعالیت‌ها قراردهند و بر پای بندی به این اصول تأکید داشته باشند.
  • تحقق جایگاه واقعی احترام به منزلت اصیل انسان، نیازمند بینش و اراده افراد برای تغییر و تحول و تلاش مستمر و به کارگیری تمامی ظرفیت های علمی و عملی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی است. با توجه به اهمیت اشاعه مبانی علمی و کاربردی اخلاق حرفه ای در کلیه مجامع علمی، حرفه ای و بنگاه های کشور، ضروری است، ” درس های دانشگاهی با موضوع اخلاق حرفه ای “ در کلیه رشته‌های دانشگاهی اجرا شود. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با پرداختن به موضوع اخلاق حرفه ای در کتاب‌های درسی زمینه‌های لازم برای فرهنگ‌سازی و توجه آینده‌سازان به این موضوع مهم را فراهم سازد. انجمن مدیریت ایران آمادگی دارد با مشارکت و همکاری اندیشمندان و صاحب‌نظران فرهیخته برنامه راهبردی این تغییر وتحول را تدوین و ارائه نماید.
  • به منظور تحقق هدف‌های عالیه کنفرانس، شایسته است کارگروه‌های تخصصی با حضور صاحبنظران و نمایندگان انجمن‌های علمی و صنفی تشکیل شود تا نسبت به تدوین ” نظام اخلاق حرفه‌ای ” اقدام نمایند و با ارزیابی نتایج و ارتقاء معیارهای مرتبط، در آینده نیز روند بهبود را تداوم بخشند.
  • با توجه به نقش مرجعیت علمی انجمن مدیریت ایران در کشور با کسب رتبه ممتاز به مدت ۱۲ سال از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رتبه برتر انجمن های علمی در حوزه علوم انسانی به انتخاب جشنواره بین‌المللی فارابی در دی‌ماه ۱۳۹۶ و جایگاه ویژه دانشگاه خاتم در سطوح عالی تحصیلات تکمیلی و نقش و منشور والای آن در ارتقاء فرهنگ سازمانی در سطح ملی، در کنار این دانشگاه و با هم اعلام آمادگی می‌کنیم تا نسبت به اجرای دست آوردهای علمی این رخ داد ملی در سازمان ها اقدام شایسته به عمل آوریم و تلاش نماییم تا اصول اخلاق حرفه ای در سازمان‌ها و فضای کسب و کار کشور جاری و این گفتمان، حاکم بر تعاملات فرهنگی و اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی شود.
  • با توجه به ضرورت و فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی منسجم از روند ارتقاء و توسعه اخلاق حرفه‌ای، انجمن مدیریت ایران با استفاده از امکانات مختلف نسبت به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی منسجم برای این موضوع اقدام خواهد نمود، تا ضمن ارائه آخرین دست آوردهای علمی و عملی این حوزه، زمینه‌های تعامل و تعاطی بیشتر دیدگاه های علاقمندان فراهم شود. برگزارکنندگان کنفرانس از رسانه های جمعی و مجازی به ویژه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و … در خواست توجه و مشارکت جدی آنها در این حوزه را دارند.
  • بنا به ضرورت و اهمیت واکاوی و تبیین علمی اخلاق حرفه ای در مدیریت، بر آن هستیم، با کمک اعضای توانمند انجمن مدیریت ایران و مشارکت اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی ” ساختار تخصصی ممیزی اخلاق حرفه‌ای مدیریت “ را طراحی و نسبت به توسعه و ترفیع ارزش ها و اصول اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای برای سنجش توانمندی‌های مدیران اهتمام و روند اجرای ممیزی اخلاق حرفه ای را در آیین‌نامه‌ها و مقررات اجرایی تسهیل نماییم.
  • انجمن مدیریت ایران اعلام آمادگی می نماید تا برای نشر و ترویج آثار اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه‌های فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای از تمام ظرفیت های علمی و مالی خود بهره گیرد و گام‌های جدی در نهادینه سازی این حوزه ها بردارد.
  • انجمن مدیریت ایران با راه اندازی ” مرکز تأیید اعتبار مدیران “ خود را متعهد می داند و تلاش خواهد کرد تا نسبت به شناسایی ظرفیت‌های علمی، حرفه ای و اخلاقی مدیران و کارشناسان و ایجاد زمینه‌های لازم برای به کارگیری استعدادها و توانمندی های آنان، زمینه رشد استعدادهای فردی آنان و توسعه سازمانی را مهیا نماید.
  • خود را متعهد می‌دانیم از آموزه‌های دینی و ملی و همچنین نتایج و دستآوردهای علمی بین المللی در این حوزه بهره گیریم و زمینه‌های اعتلای اخلاق حرفه ای را در سازمان ها در سطح بین المللی بهبود و ارتقاء بخشیم. به همین منظور تشکیل ” کار گروه مشترک پژوهشی “ از کارشناسان انجمن مدیریت ایران و مراکز فرهنگی و دینی کشور می‌تواند زمینه‌های جمع‌آوری، تبیین و ارائه راهکارهای مبتنی بر آموزه های دینی و ملی را فراهم آورد.
  • با توجه به اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از نتایج و دست آوردهای اجرای اصول اخلاق حرفه‌ای در بنگاه‌های اقتصادی و صنوف مختلف می‌باشد و از سوی دیگر توسعه فعالیت‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی خود می تواند در فراگیرشدن و اجرای هرچه مطلوب‌تر اخلاق حرفه ای در جامعه نقش موثری داشته باشد، برگزارکنندگان کنفرانس، توجه بنگاه های اقتصادی را به اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی معطوف می‌دارند و انجمن مدیریت ایران نیز آمادگی خود را برای همکاری و ارائه راهکارهای اجرایی در این حوزه به سازمان ها و بنگاه های اقتصادی اعلام می‌نماید.
  • دبیرخانه دائمی کنفرانس “فرهنگ سازمانی” و “جایزه مسئولیت اجتماعی” تلاش دارد تا به منظور ایجاد یکپارچگی و انسجام بین محققان و اندیشمندان و توسعه همکاری‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی نسبت به تولید و انتشار مبانی و ارزش‌های علمی و کاربردی فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی اقدامات جدی به عمل آورد. حاصل این تلاش برای اولین سال کمک به انتشار ۷مجلد کتاب و گردآوری بیش از یکصد مقاله علمی در این زمینه بوده‌است. در مسیر توسعه مبانی علمی این حوزه، مشارکت و همکاری محققان، صاحب نظران و مدیران ارزشمند و اعضای فرهیخته انجمن مدیریت ایران شایسته تقدیر اعلام می‌گردد.»

۲۵ بهمن ۱۳۹۶